Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,
Σας κοινοποιούμε το υπόμνημα διαμαρτυρίας καθώς και την επιστολή περί νομιμότητας που ετοιμάσαμε προς τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Αττικής, σχετικά με τις συγχωνεύσεις τμημάτων στα σχολεία καθώς και τη μείωση των παράλληλων στηρίξεων. Το κείμενο αυτό υπέγραψαν 85 γονείς, αποδεικνύοντας ότι, όταν είμαστε όλοι ενωμένοι, μπορούμε να διεκδικήσουμε περισσότερα και να επιφέρουμε αλλαγές.
Επιπλέον, το υπόμνημα κοινοποιήθηκε και σε πλήθος φορέων, συμπεριλαμβανομένων του Υπουργείου Παιδείας, του Συνηγόρου του Παιδιού, κομμάτων της αντιπολίτευσης, ειδησεογραφικών πρακτορείων και άλλων σχετικών οργανισμών. Αυτή η ευρεία κοινοποίηση έχει ως στόχο να ενισχύσει την αποδοχή του αιτήματός μας και να προσελκύσει την απαραίτητη προσοχή στα ζητήματα που θέτουμε.
Σας ευχαριστούμε για τη στήριξή σας.
Με εκτίμηση,
Το Δ.Σ.
Email Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων:
ΥΠΟΜΝΗΜΑ
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΣ
Προς:
Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Αττικής, κο Νικολόπουλο Αθανάσιο
Θέμα: Διαμαρτυρία για τις συγχωνεύσεις των τάξεων στα σχολεία, τη
μείωση των παράλληλων στηρίξεων και τις συνέπειές τους στην ποιότητα της
εκπαίδευσης.
Με το παρόν
υπόμνημα, εκφράζουμε τη βαθιά ανησυχία μας για τις πρόσφατες αποφάσεις του
Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων που αφορούν τόσο στις συγχωνεύσεις
τμημάτων όσο και τη μείωση των παράλληλων στηρίξεων στα σχολεία, οι οποίες
επηρεάζουν αρνητικά την ποιότητα της παρεχομένης εκπαίδευσης. Οι αποφάσεις
αυτές υπονομεύουν την εκπαιδευτική διαδικασία, προκαλούν αφόρητες πιέσεις στους
εκπαιδευτικούς και εντείνουν τις κοινωνικές ανισότητες.
Σημεία
Προβληματισμού:
1.
Νομιμότητα
των συγχωνεύσεων τμημάτων που περιλαμβάνουν άτομα με αναπηρία ή/ και ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες.
2.
Μείωση
των παράλληλων στηρίξεων.
3.
Υπονόμευση
του Ρόλου των ΚΕΔΑΣΥ.
4.
Επιβάρυνση
των εκπαιδευτικών των τάξεων.
5.
Υποβάθμιση
της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
6.
Διατήρηση
κοινωνικών ανισοτήτων
Αίτημα:
Ο αρμόδιος Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Αττικής,
κατόπιν αιτήματος της Διεύθυνσης του σχολείου μας, να ανακαλέσει ΑΜΕΣΑ
τις αποφάσεις που αφορούν στις συγχωνεύσεις των τμημάτων των Δ και Ε τάξεων του
σχολείου μας καθώς και τη μείωση των παράλληλων στηρίξεων, διότι υπάρχει εν
τοις πράγμασι τέτοια δυνατότητα.
Κάλεσμα σε Δράση:
Καλούμε τους γονείς, τους εκπαιδευτικούς και την ευρύτερη
κοινωνία να ενωθούν μαζί μας σε αυτή τη διαμαρτυρία, προκειμένου να
διασφαλίσουμε ότι οι αποφάσεις που λαμβάνονται σήμερα δεν θα υπονομεύσουν το
μέλλον των παιδιών μας και της κοινωνίας μας. Η παιδεία είναι το θεμέλιο της
δημοκρατίας και της προόδου, και η κοινωνική πολιτική είναι το εργαλείο που
εξασφαλίζει την ισότητα και τη δικαιοσύνη για όλους τους πολίτες. Αυτά τα
θεμέλια δεν πρέπει να υποβαθμίζονται για κανέναν λόγο.
Υπενθυμίζουμε ότι διατηρούμε τη δυνατότητα να ασκήσουμε κάθε
νόμιμο δικαιώμά μας τόσο για την ακύρωση της Φ.7/80483/Δ1/15.7.2024 εγκυκλίου
του Υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, όσο και για την απόφαση
του Περιφερειακού Διευθυντή που αφορά στο σχολείο μας.
Με εκτίμηση,
Οι γονείς και κηδεμόνες των μαθητών-τριών του 3ου Δημοτικού
Σχολείου Μαρκοπούλου.
Επιστολή νομιμότητας:
Ως προς τη νομιμότητα των
συγχωνεύσεων τμημάτων που περιλαμβάνουν άτομα με αναπηρία ή/και ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες και ειδικά ως προς τη συγχώνευση των τμημάτων της Δ’ και
Ε’ τάξης του Σχολείου μας:
Στο άρθρο 7 παρ. 2 του π.δ.
79/2017, όπως ισχύει, ορίζεται ότι: «Ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα
είναι είκοσι πέντε (25). Από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος αριθμός των
μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από δέκα πέντε (15) ανά τμήμα».
Στην παρ. 4δ΄ του ίδιου άρθρου, όπως ισχύει, ορίζεται ότι: «Στην
περίπτωση κατά την οποία δεν καθίσταται δυνατή η συγκρότηση τμημάτων σύμφωνα με
τα οριζόμενα στην παρ. 2, με απόφαση του περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης,
κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης του διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης επί
σχετικού αιτήματος του διευθυντή της σχολικής μονάδας, ιδρύεται επιπλέον τμήμα,
εφόσον υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα. Αν δεν υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα ο
διευθυντής της σχολικής μονάδας αποστέλλει πίνακα με τα ονόματα των μαθητών που
διαμένουν στα όρια της σχολικής περιφέρειας του δημοτικού σχολείου με τις
σχολικές περιφέρειες όμορων δημοτικών σχολείων στον διευθυντή πρωτοβάθμιας
εκπαίδευσης. Ο διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατανέμει τους μαθητές από
τον πίνακα στα όμορα δημοτικά σχολεία, λαμβάνοντας υπόψη την απόσταση των
σχολείων από τη διεύθυνση κατοικίας των μαθητών που έχει δηλωθεί. Οι μαθητές
που είναι αδέλφια ή έχουν αδέλφια που φοιτούν στο ίδιο ή σε συστεγαζόμενο
νηπιαγωγείο ή δημοτικό σχολείο εξαιρούνται της ανωτέρω διαδικασίας. Ο
διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ενημερώνει τους γονείς και κηδεμόνες για τα
σχολεία εγγραφής. Η ανωτέρω διαδικασία ολοκληρώνεται μέχρι τη 10η Απριλίου
εκάστου έτους».
Επομένως, από τις ανωτέρω
διατάξεις προκύπτει ότι ο μέγιστος αριθμός μαθητών ανά τμήμα είναι 25, χωρίς να
προβλέπεται δυνατότητα προσαύξησης 10%. Σε περίπτωση που ο αριθμός των μαθητών
υπερβαίνει τους 25, τηρείται η διαδικασία της ως άνω παραγράφου 4δ΄.
Παράλληλα, όμως, η ειδική
αγωγή και εκπαίδευση έχει ρυθμιστεί με ειδικές νομοθετικές διατάξεις. Η ειδική
αγωγή και εκπαίδευση, η οποία αποτελεί έναν ιδιαίτερο και ευαίσθητο τομέα της
εκπαίδευσης, ρυθμίστηκε συνολικά, ως σύστημα, με τον ν. 3699/2008, με στόχο την
άρση της κοινωνικής προκατάληψης και την ουσιαστική διασφάλιση ίσων ευκαιριών
για τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Ειδικότερα, σύμφωνα με το άρθρο 6
παρ. 1 του ως άνω νόμου, οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες μπορούν να φοιτούν, μεταξύ άλλων, σε σχολική τάξη του γενικού σχολείου,
με παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση, από εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, όταν αυτό
επιβάλλεται από το είδος και το βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών,
κατόπιν εισήγησης του αρμοδίου οργάνου. Στο τέλος της παραγράφου αυτής, όπως
ισχύει, ορίζεται ότι: «Οι μαθητές με διαγνωσμένες από αρμόδιο δημόσιο φορέα
(ΚΕΔΔΥ, Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα, Δημόσιο Νοσοκομείο) αναπηρία ή/και ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι φοιτούν σε σχολεία πρωτοβάθμιας και
δευτεροβάθμιας γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, μπορεί να κατανέμονται
σε τμήματα της ίδιας τάξης της οικείας σχολικής μονάδας, ως εξής: α) Ο
αριθμός των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, που
προβλέπονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 3 και στην παράγραφο 2 του άρθρου 3,
εκτός των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία,
δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν μπορεί να είναι ανώτερος του ενός (1) ανά
τμήμα. Αν ύστερα από την κατανομή των μαθητών σε τμήματα της ίδιας τάξης
προκύπτει ότι ο αριθμός των μαθητών του προηγούμενου εδαφίου είναι ανώτερος του
ενός (1), ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να
υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από το μέγιστο προβλεπόμενο από τις
ισχύουσες διατάξεις αριθμό μαθητών ανά τμήμα. β) Ο αριθμός των μαθητών με
διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία,
δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν μπορεί να είναι ανώτερος των τεσσάρων (4) ανά
τμήμα. Αν ύστερα από την κατανομή των μαθητών σε τμήματα της ίδιας τάξης
προκύπτει ότι ο αριθμός των μαθητών του προηγούμενου εδαφίου είναι ανώτερος των
τεσσάρων (4), ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να
υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από το μέγιστο προβλεπόμενο από τις
ισχύουσες διατάξεις αριθμό μαθητών ανά τμήμα, εφόσον στο σχολείο δεν λειτουργεί
Τμήμα Ένταξης. Η κατά τα προηγούμενα εδάφια μείωση πραγματοποιείται με
απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας
Εκπαίδευσης, ύστερα από εισήγηση του αρμόδιου Διευθυντή Εκπαίδευσης. Ο
Διευθυντής Εκπαίδευσης κατά τη διατύπωση της εισήγησης λαμβάνει υπόψη του
σχετική απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και γνώμη του σχολικού συμβούλου
Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και του αρμόδιου σχολικού συμβούλου Παιδαγωγικής
Ευθύνης».
Από τις ανωτέρω διατάξεις
τίθεται ο κανόνας ότι, κατ’ αρχήν, ο αριθμός των μαθητών με αναπηρία ή/και
ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν μπορεί να είναι ανώτερος του ενός (1) ανά
τμήμα. Περαιτέρω, ο νόμος αναγνωρίζει ότι αυτό μπορεί να μην είναι πάντα εφικτό,
οπότε ορίζει ότι, εάν ο αριθμός είναι ανώτερος του ενός (1), τότε μπορεί να
μειωθεί ο μέγιστος αριθμός μαθητών κατά τρεις (3), με απόφαση του οικείου
Περιφερειακού Διευθυντή και κατόπιν τήρησης της προβλεπόμενης διαδικασίας. Με
τις ανωτέρω διατάξεις, δηλαδή, ρυθμίστηκαν οι προϋποθέσεις µείωσης του αριθµού
των µαθητών σε σχολική τάξη γενικού σχολείου, σε περίπτωση που φοιτούν σε αυτή
µαθητές µε διαγνωσµένη από αρµόδιο δηµόσιο φορέα αναπηρία ή/και ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες, µε σκοπό την ορθολογική κατανοµή των µαθητών σύµφωνα
µε τις πραγµατικές εκπαιδευτικές τους ανάγκες (βλ. αιτιολογική έκθεση του
ν. 4452/2017).
Με την Φ.7/80483/Δ1/15.7.2024
εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού επιχειρείται η
εξής ερμηνεία της ανωτέρω νομοθετικής διάταξης: «Από την επισκόπηση της ως
άνω διάταξης προκύπτει ότι σε τμήμα που έχει συγκροτηθεί με αριθμό είκοσι πέντε
(25) μαθητών/τριών μπορεί να μειώνεται ο αριθμός αυτός συνολικά κατά τρεις (3)
μαθητές/τριες αν και εφόσον διαπιστωθεί ότι υφίστανται στο τμήμα δύο
μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εκτός των ειδικών
μαθησιακών δυσκολιών, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία,
δυσορθογραφία και εφόσον δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης. Κατόπιν των ανωτέρω
γίνεται αποδεκτή η λειτουργία τμήματος με τουλάχιστον είκοσι δύο (22)
μαθητές/τριες εφόσον πληρούνται οι ως άνω αναφερόμενες προϋποθέσεις. Στην
περίπτωση εκείνη που το σύνολο των αιτήσεων εγγραφής υπερβαίνει τον μέγιστο
προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις αριθμό μαθητών ανά τμήμα και
διαπιστωμένα προκύπτει ότι μεταξύ των αιτούντων υφίστανται μαθητές/τριες με
αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τότε μπορεί ο αριθμός των
μαθητών/τριων του τμήματος να μειώνεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές και
να συγκροτείται το τμήμα τουλάχιστον με είκοσι δύο (22) μαθητές. Οι
εναπομείναντες/σες μαθητές/τριες κατανέμονται σε όμορα σχολεία με ευθύνη του
Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, αφού πρώτα εξεταστεί η δυνατότητα
μετακίνησή τους σε έτερο τμήμα της ίδιας σχολικής μονάδας. ... Σημειώνεται ότι σε
τμήματα στα οποία προβλέπεται υποστήριξη μαθητή/τριας με Παράλληλη Στήριξη, δεν
εφαρμόζονται οι προβλέψεις για μείωση του αριθμού των μαθητών τους. Το
πρώτο εδάφιο της περίπτωσης δ, της παραγράφου 4 του άρθρου 7 του ΠΔ 79/17 “Στην
περίπτωση κατά την οποία δεν καθίσταται δυνατή η συγκρότηση τμημάτων σύμφωνα με
τα οριζόμενα στην παρ. 2, με απόφαση του περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης,
κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης του διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης επί
σχετικού αιτήματος του διευθυντή της σχολικής μονάδας, ιδρύεται επιπλέον τμήμα,
εφόσον υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα” εφαρμόζεται μόνο στις περιπτώσεις που
έχουν εξαντληθεί οι δυνατότητες που αναφέρονται στις παραπάνω παραγράφους
με τεκμηριωμένη απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης, κατόπιν
αναλυτικά αιτιολογημένης εισήγησης του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επί
σχετικού αιτήματος του Διευθυντή της σχολικής μονάδας».
Ωστόσο, όσα αναφέρονται στην
ανωτέρω εγκύκλιο έρχονται σε πλήρη αντίθεση με το γράμμα και το πνεύμα των
προαναφερθεισών διατάξεων του ν. 3699/2008. Σε καμία περίπτωση και υπό
οποιαδήποτε ερμηνεία, ο νόμος δεν προβλέπει ελάχιστο αριθμό 22 μαθητών (και
μάλιστα σε τμήματα που περιλαμβάνουν άτομα με αναπηρία ή/και ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες), διότι τούτο θα έθετε σε δυσμενέστερη θέση τα τμήματα
αυτά σε σχέση με τα λοιπά τμήματα που έχουν ελάχιστο αριθμό 15 μαθητών, κατά
παράβαση κάθε έννοιας και σκοπού της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Ομοίως,
πουθενά ο νόμος δεν προβλέπει ότι η μείωση του αριθμού δεν εφαρμόζεται σε
τμήματα με παράλληλη στήριξη. Επίσης, η δυνατότητα ίδρυσης επιπλέον τμήματος (εάν
υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα) δεν αποτελεί, κατά το π.δ. 79/2017, έσχατη λύση,
αλλά, αντιθέτως, αποτελεί την πρώτη εναλλακτική επιλογή, κατά τη διαδικασία του
άρθρου 7 παρ. 4δ΄. Από τα ανωτέρω καθίσταται προφανές ότι η ανωτέρω εγκύκλιος
διαστρεβλώνει πλήρως την έννοια του νόμου, προβλέποντας τα ακριβώς αντίθετα από
όσα ορίζονται στις οικείες διατάξεις, ενώ επιχειρεί, παρανόμως και χωρίς κανένα
νομοθετικό έρεισμα, να εισαγάγει νέους κανόνες δικαίου. Ως εκ τούτου, η
εγκύκλιος αυτή είναι παράνομη και δεν μπορεί να εφαρμοστεί.
Τέλος, σε καμία περίπτωση η
εξοικονόμηση του όποιου δημοσιονομικού οφέλους δεν μπορεί να λειτουργεί σε
βάρος και με υποβιβασμό της ποιότητας της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
***
Ειδικά σε ό,τι αφορά την Δ΄
τάξη του σχολείου μας, η τάξη αυτή είχε νομίμως χωριστεί σε δύο
τμήματα, προ διετίας, με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης
Ανατολικής Αττικής, λόγω της ύπαρξης δύο (2) μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές
ανάγκες και εφόσον υπάρχουν διαθέσιμες αίθουσες στο σχολείο. Ωστόσο, η απόφαση
αυτή ανακλήθηκε φέτος με πρόσφατη νεότερη απόφαση, με αποτέλεσμα να
συγχωνευθούν τα δύο τμήματα. Με βάση όσα αναφέρθηκαν, η νεότερη αυτή απόφαση
είναι παράνομη, διότι δεν στηρίζεται σε κάποιον νόμιμο λόγο αλλά αποκλειστικά
και μόνο στην ανωτέρω παράνομη εγκύκλιο και συνεπώς, με βάση τους κανόνες
ανάκλησης των νόμιμων διοικητικών πράξεων, μη νομίμως ανακάλεσε την αρχική
απόφαση (περί διάσπασης των τμημάτων), η οποία είχε εκδοθεί νομίμως.
Συνεπώς, ο αρμόδιος
Περιφερειακός Διευθυντής, κατόπιν αιτήματος της Διεύθυνσης του σχολείου μας,
οφείλει να ανακαλέσει την ως άνω πράξη του ειδικά για την Δ΄ τάξη του σχολείου
μας, η οποία, υπό τα πραγματικά δεδομένα που ισχύουν για τη συγκεκριμένη τάξη,
πρέπει, βάσει του νόμου, να λειτουργήσει με δύο χωριστά τμήματα, διότι υπάρχει
εν τοις πράγμασι τέτοια δυνατότητα.
***
Υπενθυμίζουμε ότι διατηρούμε
τη δυνατότητα να ασκήσουμε κάθε νόμιμο δικαίωμά μας, συμπεριλαμβανομένης της
άσκησης αιτήσεως ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου του Επικρατείας ή του
αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου, για την ακύρωση τόσο της ως άνω εγκυκλίου
συνολικά όσο και της απόφασης του Περιφερειακού Διευθυντή που αφορά το σχολείο
μας, καθώς και για την άσκηση αιτήσεως αναστολής και έκδοσης προσωρινής
διαταγής ώστε να μην εφαρμοστούν οι ως άνω παράνομες αποφάσεις μέχρι την
εκδίκαση της υπόθεσης.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου