Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2025

Μεγάλη δικαστική νίκη του Συλλόγου

 Μεγάλη δικαστική νίκη του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων

του 3ου Δημοτικού Σχολείου Μαρκοπούλου Μεσογαίας Αττικής

για τις συγχωνεύσεις των τμημάτων!


Tο Συμβούλιο της Επικρατείας, με την 1147/2025 απόφασή του, έκανε

δεκτή την αίτηση γονέων του 3ου Δημοτικού Σχολείου Μαρκοπούλου Μεσογαίας

Αττικής και ακύρωσε αποφάσεις του Υπουργείου Παιδείας και της

Περιφερειακής Διεύθυνσης Αττικής, σε σχέση με το ζήτημα της

συγχώνευσης τμημάτων.


Κατ’ αρχάς, το Δικαστήριο ακύρωσε πλήρως την υπ’αριθμ.

Φ.7/80483/ΔΙ/15.7.2024 εγκύκλιο του Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας,

Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας.

Ειδικότερα, έκρινε ότι η εγκύκλιος αυτή δεν είναι νόμιμη, διότι θέτει νέους

κανόνες παρά τα οριζόμενα στον ν. 4452/2017 και στο π.δ. 79/2017, χωρίς

νομοθετική εξουσιοδότηση, σχετικά με ζητήματα που αφορούν τη συγκρότηση

των τμημάτων, τον αριθμό των μαθητών σε κάθε τμήμα, καθώς και το πότε

ιδρύεται επιπλέον τμήμα σε περίπτωση που διαπιστωμένα προκύπτει ότι φοιτούν

περισσότεροι μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην

ίδια τάξη.


Η κρίση αυτή του Δικαστηρίου δικαιώνει πλήρως τις θέσεις που είχε

υποστηρίξει όλο αυτό το διάστημα ο Σύλλογός μας, ότι η παραπάνω εγκύκλιος

του Υπουργείου Παιδείας, η οποία αφορά όλη την Ελλάδα και όχι μόνο το σχολείο

μας, είναι παράνομη και διαστρεβλώνει πλήρως τις ισχύουσες νομοθετικές

διατάξεις. Κατά την περσινή χρονιά, η εγκύκλιος αυτή προκάλεσε τεράστια

προβλήματα και μαζικές αντιδράσεις σε όλη τη Χώρα.


Επίσης, το Δικαστήριο ακύρωσε ως παράνομη και την

25331/12.12.2024 απόφαση του Αναπληρωτή Περιφερειακού Διευθυντή

Εκπαίδευσης Αττικής της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και

Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, με την οποία απορρίφθηκε το αίτημα

διχοτόμησης της (περσινής) Δ΄ τάξης του σχολείου μας.


Επομένως, θεωρούμε ότι έχουμε δικαιωθεί πλήρως ως προς την ουσία της

υπόθεσης και θέλουμε να πιστεύουμε ότι, κατά τη νέα σχολική χρονιά, το

Υπουργείο Παιδείας και οι αρμόδιες Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν

θα επαναλάβουν τα ίδια λάθη και θα τηρήσουν τον νόμο, ώστε τα παιδιά μας,

τόσο στο δικό μας σχολείο όσο και σε όλα τα σχολεία που αντιμετωπίζουν το ίδιο

θέμα, να φοιτούν σε τάξεις που θα έχουν τον προβλεπόμενο στον νόμο

αριθμό μαθητών και τις κατάλληλες συνθήκες παρεχόμενης εκπαίδευσης.


Το Δ.Σ. του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων

του 3 ου Δημοτικού Σχολείου Μαρκοπούλου


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Ακολουθεί η απόφαση


Β.Κ.


Αριθμός 1147/2025


ΤΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ


ΤΜΗΜΑ Γ ́


Συνεδρίασε δημόσια στο ακροατήριό του στις 12 Ιουνίου 2025, με την εξής σύνθεση:

Δημήτριος Μακρής, Σύμβουλος της Επικρατείας, Προεδρεύων, σε αναπλήρωση του

Προέδρου του Τμήματος, που είχε κώλυμα, Αναστασία-Μαρία Παπαδημητρίου, Σταυρούλα

Κτιστάκη, Σύμβουλοι, Ελευθέριος Μελισσαρίδης, Σοφία Παπακωνσταντίνου, Πάρεδροι.

Γραμματέας η Στυλιανή Μάναλη.


Για να δικάσει την από 14 Απριλίου 2025 αίτηση:


των: 1. ..... και ......, ενεργούντων ατομικώς και ως ασκούντων τη γονική μέριμνα της

θυγατέρας τους ..... και 2. ..... και ...., ενεργούντων ατομικώς και ως ασκούντων τη γονική

μέριμνα της θυγατέρας τους ....., οι οποίοι δεν παρέστησαν, αλλά ο δικηγόρος που υπογράφει

την αίτηση νομιμοποιήθηκε με ψηφιακές εξουσιοδοτήσεις, οι οποίες εκδόθηκαν μέσω της

ενιαίας ψηφιακής πύλης της δημόσιας διοίκησης και απεστάλησαν ηλεκτρονικά στο

δικαστήριο εντός των νομίμων προθεσμιών,


κατά του Υπουργού Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ο οποίος παρέστη με

τη Μαρία – Επιστήμη Μουστακάτου, Πάρεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.


Με την αίτηση αυτή οι αιτούντες επιδιώκουν να ακυρωθούν: 1. η υπ’ αριθμ.

Φ.7/80483/ΔΙ/15.7.2024 απόφαση του Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας

Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού,

2. η υπ’ αριθμ. 14323/22.7.2024 απόφαση του Αναπληρωτή Περιφερειακού Διευθυντή

Εκπαίδευσης Αττικής της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας

Εκπαίδευσης Αττικής και 3. η υπ’ αριθμ. 25331/ 12.12.2024 απόφαση του ίδιου ως άνω

Αναπληρωτή Περιφερειακού Διευθυντή.


Η εκδίκαση άρχισε με την ανάγνωση της εκθέσεως της εισηγήτριας, Συμβούλου


Σταυρούλας Κτιστάκη.


Κατόπιν το δικαστήριο άκουσε την αντιπρόσωπο του Υπουργού, η οποία ζήτησε την

απόρριψη της υπό κρίση αιτήσεως.


Μετά τη δημόσια συνεδρίαση το δικαστήριο συνήλθε σε διάσκεψη σε αίθουσα του

δικαστηρίου κ α ι


Α φ ο ύ μ ε λ έ τ η σ ε τ α σ χ ε τ ι κ ά έ γ γ ρ α φ α


Σ κ έ φ θ η κ ε κ α τ ά τ ο ν Ν ό μ ο


1. Επειδή, για την άσκηση της κρινομένης αιτήσεως έχει καταβληθεί το νόμιμο

παράβολο (ηλεκτρονικό παράβολο με κωδικό πληρωμής 786338114955 1013

0039/16.04.2025).


2. Επειδή, με την αίτηση αυτή ζητείται η ακύρωση α) της Φ.7/80483/ΔΙ/15.7.2024

αποφάσεως του Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και

Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, με θέμα

«Συγκρότηση τμημάτων και ενισχυτική διδασκαλία. Όροι και προϋποθέσεις», β) της

14323/22.7.2024 αποφάσεως του Αναπληρωτή Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης

Αττικής της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Αττικής, με θέμα «Ανάκληση αποφάσεων κατανομής μαθητών/τριών σε Τμήματα λόγω

φοίτησης μαθητών/τριών με διαγνωσμένες αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και

ειδικές μαθησιακές δυσκολίες για το διδακτικό έτος 2024-2025, περιοχής ευθύνης της ΔΠΕ

Ανατολικής Αττικής», κατά το μέρος που αφορά την Ε ́ τάξη του 3ου Δημοτικού Σχολείου

Μαρκοπούλου και γ) της 25331/12.12.2024 αποφάσεως του ίδιου Αναπληρωτή

Περιφερειακού Διευθυντή με θέμα «Απάντηση σε αίτημα διχοτόμησης της Δ ́ τάξης 3ου Δ.Σ.

Μαρκοπούλου».


3. Επειδή, στο άρθρο 4 του ν. 1566/1985 "Δομή και λειτουργία της πρωτοβάθμιας και

δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης" (Α ́ 167) ορίζεται ότι: «1. ... 11. Με προεδρικό διάταγμα, που

εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, ρυθμίζονται

θέματα σχετικά με: α) την οργάνωση και λειτουργία των δημοτικών σχολείων, β) την εγγραφή,

μετεγγραφή και κατάταξη των μαθητών. γ ...». Κατ’ εξουσιοδότηση και της διατάξεως αυτής


εκδόθηκε το π.δ. 79/2017 "Οργάνωση και λειτουργία νηπιαγωγείων και δημοτικών σχολείων"

(Α ́ 109), στο άρθρο 7 του οποίου ορίζονται τα εξής: «1. ... 2. (όπως η παράγραφος αυτή

αντικαταστάθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 50 του ν. 4692/2020, Α ́ 111) Ο μέγιστος αριθμός

μαθητών ανά τμήμα είναι είκοσι πέντε (25). Από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος

αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από δέκα πέντε (15) ανά τμήμα. ... 4.

Για την εγγραφή των μαθητών που φοιτούν για πρώτη φορά στην Α ́ τάξη του δημοτικού

σχολείου εφαρμόζεται η ακόλουθη διαδικασία: α) ... δ) Στην περίπτωση κατά την οποία δεν

καθίσταται δυνατή η συγκρότηση τμημάτων σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2, με

απόφαση του περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης, κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης του

διευθυντή πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης επί σχετικού αιτήματος του διευθυντή της σχολικής

μονάδας, ιδρύεται επιπλέον τμήμα, εφόσον υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα. Αν δεν υπάρχει

διαθέσιμη αίθουσα ο διευθυντής της σχολικής μονάδας αποστέλλει πίνακα με τα ονόματα των

μαθητών που διαμένουν στα όρια της σχολικής περιφέρειας του δημοτικού σχολείου με τις

σχολικές περιφέρειες όμορων δημοτικών σχολείων στον διευθυντή πρωτοβάθμιας

εκπαίδευσης. Ο διευθυντής πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κατανέμει τους μαθητές από τον

πίνακα στα όμορα δημοτικά σχολεία, λαμβάνοντας υπόψη την απόσταση των σχολείων από

τη διεύθυνση κατοικίας των μαθητών που έχει δηλωθεί. ...».


4. Επειδή, εξάλλου, ο ν. 3699/2008 "Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με

αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες" (Α ́ 199) ορίζει στο άρθρο 3 ότι: «1. Μαθητές

με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες θεωρούνται όσοι για ολόκληρη ή ορισμένη

περίοδο της σχολικής τους ζωής εμφανίζουν σημαντικές δυσκολίες μάθησης εξαιτίας

αισθητηριακών, νοητικών, γνωστικών, αναπτυξιακών προβλημάτων, ψυχικών και

νευροψυχικών διαταραχών οι οποίες, σύμφωνα με τη διεπιστημονική αξιολόγηση,

επηρεάζουν τη διαδικασία της σχολικής προσαρμογής και μάθησης. Στους μαθητές με

αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες συγκαταλέγονται ιδίως όσοι παρουσιάζουν

νοητική αναπηρία, αισθητηριακές αναπηρίες όρασης (τυφλοί, αμβλύωπες με χαμηλή όραση),

αισθητηριακές αναπηρίες ακοής (κωφοί, βαρήκοοι), κινητικές αναπηρίες, χρόνια μη ιάσιμα

νοσήματα, διαταραχές ομιλίας-λόγου, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες όπως δυσλεξία,

δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, σύνδρομο ελλειμματικής

προσοχής με ή χωρίς υπερκινητικότητα, διάχυτες αναπτυξιακές διαταραχές (φάσμα

αυτισμού), ψυχικές διαταραχές και πολλαπλές αναπηρίες. Στην κατηγορία μαθητών με

αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες δεν εμπίπτουν οι μαθητές με χαμηλή σχολική

επίδοση που συνδέεται αιτιωδώς με εξωγενείς παράγοντες, όπως γλωσσικές ή πολιτισμικές

ιδιαιτερότητες. 2. Οι μαθητές με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές


δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και

εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας, ανήκουν στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές

ανάγκες. 3. Μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες είναι και οι μαθητές που έχουν μία ή

περισσότερες νοητικές ικανότητες και ταλέντα ανεπτυγμένα σε βαθμό που υπερβαίνει κατά

πολύ τα προσδοκώμενα για την ηλικιακή τους ομάδα. Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής

Παιδείας και Θρησκευμάτων κατόπιν εισήγησης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, ανατίθεται η

ανάπτυξη προτύπων αξιολόγησης και ειδικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων για τους

μαθητές αυτούς σε Σχολές ή Τμήματα Α.Ε.Ι. που, κατόπιν πρόσκλησης που τους απευθύνει

το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, εκδηλώνουν ενδιαφέρον. Στους μαθητές

αυτούς δεν έχουν εφαρμογή οι λοιπές διατάξεις του παρόντος νόμου» και στο άρθρο 6 (όπως

το άρθρο αυτό τροποποιήθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 11 του ν. 4452/2017, Α ́ 17) ότι: «1.

Οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν να φοιτούν: α) Σε σχολική

τάξη του γενικού σχολείου, εφόσον πρόκειται για μαθητές με ήπιες μαθησιακές δυσκολίες,

υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης, ο οποίος συνεργάζεται κατά περίπτωση με

τα Κέντρα Διαφοροδιάγνωσης, Διάγνωσης και Υποστήριξης (ΚΕΔΔΥ), με τους σχολικούς

συμβούλους γενικής και ειδικής εκπαίδευσης και τους συμβούλους ΕΕΠ. β) Σε σχολική τάξη

του γενικού σχολείου, με παράλληλη στήριξη-συνεκπαίδευση, από εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, όταν

αυτό επιβάλλεται από το είδος και το βαθμό των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Η

παράλληλη στήριξη παρέχεται σε μαθητές που μπορούν με κατάλληλη ατομική υποστήριξη

να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης, σε μαθητές με

σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες όταν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο ΕΑΕ

(ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης) ή όταν η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη -βάσει

της γνωμάτευσης του ΚΕΔΔΥ- εξαιτίας των ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών. Στην

τελευταία περίπτωση η στήριξη από ειδικό εκπαιδευτικό μπορεί να γίνεται σε μόνιμη και

προγραμματισμένη βάση. ... Οι μαθητές με διαγνωσμένες από αρμόδιο δημόσιο φορέα

(ΚΕΔΔΥ, Ιατροπαιδαγωγικά Κέντρα, Δημόσιο Νοσοκομείο) αναπηρία ή/και ειδικές

εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίοι φοιτούν σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας

γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης, μπορεί να κατανέμονται σε τμήματα της ίδιας τάξης

της οικείας σχολικής μονάδας, ως εξής: α) Ο αριθμός των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές

εκπαιδευτικές ανάγκες, που προβλέπονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 3 και στην

παράγραφο 2 του άρθρου 3, εκτός των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, όπως δυσλεξία,

δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν μπορεί να είναι ανώτερος

του ενός (1) ανά τμήμα. Αν ύστερα από την κατανομή των μαθητών σε τμήματα της ίδιας

τάξης προκύπτει ότι ο αριθμός των μαθητών του προηγούμενου εδαφίου είναι ανώτερος του

ενός (1), ο αριθμός των μαθητών του τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται


συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από το μέγιστο προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις

αριθμό μαθητών ανά τμήμα. β) Ο αριθμός των μαθητών με διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές

δυσκολίες, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία, δυσορθογραφία, δεν

μπορεί να είναι ανώτερος των τεσσάρων (4) ανά τμήμα. Αν ύστερα από την κατανομή των

μαθητών σε τμήματα της ίδιας τάξης προκύπτει ότι ο αριθμός των μαθητών του

προηγούμενου εδαφίου είναι ανώτερος των τεσσάρων (4), ο αριθμός των μαθητών του

τμήματος μπορεί να μειώνεται και να υπολείπεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές από το

μέγιστο προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις αριθμό μαθητών ανά τμήμα, εφόσον στο

σχολείο δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης. Η κατά τα προηγούμενα εδάφια μείωση

πραγματοποιείται με απόφαση του οικείου Περιφερειακού Διευθυντή Πρωτοβάθμιας και

Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστερα από εισήγηση του αρμόδιου Διευθυντή Εκπαίδευσης.

Ο Διευθυντής Εκπαίδευσης κατά τη διατύπωση της εισήγησης λαμβάνει υπόψη του σχετική

απόφαση του συλλόγου διδασκόντων και γνώμη του σχολικού συμβούλου Ειδικής Αγωγής

και Εκπαίδευσης και του αρμόδιου σχολικού συμβούλου Παιδαγωγικής Ευθύνης».


5. Επειδή, κατόπιν του 29/30.5.2024 Πρακτικού του Συλλόγου Διδασκόντων του 3ου

Δημοτικού Σχολείου Μαρκοπούλου, με το οποίο αποφασίστηκε, για το σχολικό έτος 2024-

2025, η διχοτόμηση της Ε ́ τάξης του εν λόγω σχολείου λόγω ύπαρξης τεσσάρων μαθητών

με διαγνωσμένη από δημόσιο φορέα αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, των από

10.6.2024 και 20.6.2024 θετικών εισηγήσεων του Συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής

Εκπαίδευσης και του Συμβούλου Εκπαίδευσης Π.Ε. 70 της 1ης θέσης Συμβούλων

Εκπαίδευσης Π.Ε. Αν. Αττικής, αντιστοίχως, καθώς και της Φ.63.1/4618/25.6.2024 θετικής

εισήγησης του Διευθυντή Π.Ε. Αν. Αττικής ως προς τη λειτουργία δεύτερου τμήματος, ο

Αναπληρωτής Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Αττικής εξέδωσε την

12676/27.6.2024 απόφασή του για την κατανομή των μαθητών της Ε ́ τάξης του 3ου

Δημοτικού Σχολείου Μαρκόπουλου σε δύο τμήματα για το διδακτικό έτος 2024-2025, λόγω

φοίτησης μαθητών με διαγνωσμένες εκπαιδευτικές ανάγκες, βάσει του άρθρου 11 παρ. 1

περίπτ. αα του ν. 4452/2017. Ακολούθως, εκδόθηκε η Φ.7/80483/Δ1/15.7.2024 (πρώτη

προσβαλλόμενη) απόφαση, στην οποία προβλέφθηκε, σε σχέση με τη συγκρότηση τμημάτων

με μαθητές/τριες που έχουν αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή με διαγνωσμένες

ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, μεταξύ άλλων, ότι: «Από την επισκόπηση της ... διάταξης της

περ. α′ της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 προκύπτει ότι σε τμήμα που έχει

συγκροτηθεί με αριθμό είκοσι πέντε (25) μαθητών/τριών μπορεί να μειώνεται ο αριθμός αυτός

συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές/τριες αν και εφόσον διαπιστωθεί ότι υφίστανται στο τμήμα

δύο μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες εκτός των ειδικών


μαθησιακών δυσκολιών, όπως δυσλεξία, δυσγραφία, δυσαριθμησία, δυσαναγνωσία,

δυσορθογραφία και εφόσον δεν λειτουργεί Τμήμα Ένταξης. Κατόπιν των ανωτέρω γίνεται

αποδεκτή η λειτουργία τμήματος με τουλάχιστον είκοσι δύο (22) μαθητές/τριες εφόσον

πληρούνται οι ως άνω αναφερόμενες προϋποθέσεις. Στην περίπτωση εκείνη που το σύνολο

των αιτήσεων εγγραφής υπερβαίνει τον μέγιστο προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις

αριθμό μαθητών ανά τμήμα και διαπιστωμένα προκύπτει ότι μεταξύ των αιτούντων υφίστανται

μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τότε μπορεί ο αριθμός των

μαθητών/τριων του τμήματος να μειώνεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές και να

συγκροτείται το τμήμα τουλάχιστον με είκοσι δύο (22) μαθητές. Οι εναπομείναντες/σες

μαθητές/τριες κατανέμονται σε όμορα σχολεία με ευθύνη του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας

Εκπαίδευσης, αφού πρώτα εξεταστεί η δυνατότητα μετακίνησής τους σε έτερο τμήμα της ίδιας

σχολικής μονάδας. ... Σημειώνεται ότι σε τμήματα στα οποία προβλέπεται υποστήριξη

μαθητή/τριας με Παράλληλη Στήριξη, δεν εφαρμόζονται οι προβλέψεις για μείωση του

αριθμού των μαθητών τους. Το πρώτο εδάφιο της περίπτωσης δ ́ της παραγράφου 4 του

άρθρου 7 του ΠΔ 79/17 "Στην περίπτωση κατά την οποία δεν καθίσταται δυνατή η

συγκρότηση τμημάτων σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 2, με απόφαση του

περιφερειακού διευθυντή εκπαίδευσης, κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης του διευθυντή

πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης επί σχετικού αιτήματος του διευθυντή της σχολικής μονάδας,

ιδρύεται επιπλέον τμήμα, εφόσον υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα" εφαρμόζεται μόνο στις

περιπτώσεις που έχουν εξαντληθεί οι δυνατότητες που αναφέρονται στις παραπάνω

παραγράφους με τεκμηριωμένη απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης,

κατόπιν αναλυτικά αιτιολογημένης εισήγησης του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης επί

σχετικού αιτήματος του Διευθυντή της σχολικής μονάδας ...». Βάσει της ανωτέρω

αποφάσεως, με την 14323/22.7.2024 (δεύτερη προσβαλλόμενη) απόφαση ανακλήθηκε

μεταξύ άλλων, η 12675/27.6.2024 απόφαση κατανομής των μαθητών/τριών της Ε ́ τάξης του

3ου ΔΣ Μαρκόπουλου σε δύο τμήματα, για το διδακτικό έτος 2024-25. Στη συνέχεια, ο

Σύλλογος Διδασκόντων του ανωτέρω σχολείου, με το Πρακτικό 1/2.9.2024, αποφάσισε εκ

νέου να αιτηθεί τη διχοτόμηση της Ε ́ τάξης λόγω φοίτησης τεσσάρων μαθητών/τριών με

πιστοποιημένες από Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης και Συμβουλευτικής Υποστήριξης

(ΚΕΔΑΣΥ) ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, καθώς και της Δ ́ τάξης λόγω φοίτησης δύο

μαθητών/τριών με πιστοποιημένες από το ΚΕΔΑΣΥ ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Το εν

λόγω Πρακτικό υποβλήθηκε στη Διεύθυνση Π.Ε. Ανατολικής Αττικής με το 60/2.9.2024

έγγραφο της Διευθύντριας του ανωτέρω σχολείου. Λόγω, όμως, της εγγραφής επιπλέον δύο

μαθητών στην Δ ́ τάξη, ακολούθησε το Πρακτικό 3/6.9.2024 του Συλλόγου Διδασκόντων του

σχολείου, με το οποίο εγκρίθηκε ομόφωνα η διχοτόμηση της Δ ́ τάξης αυτού για το διδακτικό


έτος 2024-2025, εφόσον υπάρχουν είκοσι επτά (27) εγγεγραμμένοι μαθητές/τριες με δύο (2)

μαθητές/τριες με πιστοποιημένες από το ΚΕΔΑΣΥ ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Το

τελευταίο πρακτικό υποβλήθηκε με το 61/6.9.2024 έγγραφο της Διευθύντριας του σχολείου

στην ανωτέρω Διεύθυνση. Εξάλλου, από το 64/11.10.2024 έγγραφο της Διευθύντριας του

9/θέσιου 3ου Δημοτικού Σχολείου Μαρκοπούλου, που περιέχεται στο διοικητικό φάκελο της

κρινομένης αιτήσεως, προκύπτει ότι, σύμφωνα με το Πληροφοριακό Σύστημα MySchool,

στην Δ ́ τάξη του σχολείου αυτού φοιτούν 26 μαθητές/τριες, με 2 μαθητές/τριες με ειδικές

εκπαιδευτικές ανάγκες, σύμφωνα με γνωματεύσεις του 1ου ΚΕΔΑΣΥ Ανατολικής Αττικής, ενώ

στην Ε ́ τάξη του ίδιου σχολείου φοιτούν 25 μαθητές/τριες, με 4 μαθητές/τριες με ειδικές

εκπαιδευτικές ανάγκες, σύμφωνα με γνωματεύσεις του 1ου ΚΕΔΑΣΥ Ανατολικής Αττικής. Επί

της διχοτόμησης της Δ ́ τάξης εισηγήθηκε αρνητικά ο Σύμβουλος Ειδικής Αγωγής και

Ενταξιακής Εκπαίδευσης με την από 7.11.2024 εισήγησή του, με την αιτιολογία ότι "ενώ

πληρούνται οι προϋποθέσεις του Ν. 4452/2017, άρθρο 11, παρ.1, περίπτ. αα ... ο αριθμός

στα τμήματα που θα δημιουργηθούν θα είναι μικρότερος των δέκα πέντε (15) και σύμφωνα

με το ΠΔ 79 ΦΕΚ Α ́ 109/1.8.2017 αρθ. 7 παρ. 2 «Από επταθέσιο σχολείο και άνω ο ελάχιστος

αριθμός των μαθητών δεν μπορεί να είναι μικρότερος από δέκα πέντε (15) ανά τμήμα»".

Αντιθέτως, ο Σύμβουλος Εκπαίδευσης Π.Ε. 70 Παιδαγωγικής Ευθύνης, επικαλούμενος το

ισχύον νομοθετικό πλαίσιο (άρθρο 7 παρ. 2 του π.δ. 79/2017 και άρθρο 11 του ν. 4452/2017),

εισηγήθηκε θετικά ως προς τη δημιουργία δεύτερου τμήματος για την Δ ́ τάξη του 3ου ΔΣ

Μαρκοπούλου για το σχολικό έτος 2024-2025. Κατόπιν τούτων, ο Διευθυντής Π.Ε.

Ανατολικής Αττικής με το 022355/ΕΞ/2024/19.11.2024 έγγραφό του εισηγήθηκε θετικά και

αιτήθηκε στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αττικής τη λειτουργία δεύτερου

τμήματος της Δ ́ τάξης στο 3ο ΔΣ Μαρκοπούλου για το σχολικό έτος 2024-2025. Εντούτοις,

ο Αναπληρωτής Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Αττικής, στηριζόμενος στην

ανωτέρω Φ.7/80483/Δ1/ 15.7.2024 απόφαση με την 25331/12.12.2024 (τρίτη

προσβαλλόμενη) απόφαση απέρριψε το αίτημα διχοτόμησης της Δ ́ τάξης του 3ου ΔΣ

Μαρκοπούλου με την αιτιολογία ότι «η συγκρότηση τμημάτων στα επταθέσια και άνω

Δημοτικά Σχολεία βασίζεται στις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 7 του Π.Δ. 79/2017 (Α ́

109) ... όπως ισχύει. Επιπλέον, δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις των διατάξεων του άρθρου

11, παρ. 1, περ. αα και αβ του ν. 4452/2017 ...».


6. Επειδή, η υπό κρίση αίτηση κατά το μέρος που στρέφεται κατά της αποφάσεως

του Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής

του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, με την οποία τίθενται κανονιστικές

ρυθμίσεις, αρμοδίως εκδικάζεται από το παρόν Δικαστήριο. Καθ’ό μέρος όμως στρέφεται


κατά των δύο άλλων πράξεων, δεδομένου ότι έχουν ατομικό χαρακτήρα και αφορούν την

εφαρμογή της εκπαιδευτικής νομοθεσίας για τους μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης,

αρμόδιο για την εκδίκασή τους είναι το Διοικητικό Εφετείο, σύμφωνα με τις διατάξεις των

άρθρων 1 παρ. 1 περ. δ ́ και 3 παρ. 1 του ν. 702/1977, (ΣτΕ 1561/2021). Δεδομένου όμως

ότι με την κρινόμενη αίτηση προβάλλεται κοινός λόγος ακυρώσεως για όλες τις

προσβαλλόμενες πράξεις, ενώ δεν προβάλλονται ιδιαίτερες αιτιάσεις ως προς τις δύο

προσβαλλόμενες ατομικού χαρακτήρα πράξεις, το Δικαστήριο κρίνει ότι, για λόγους

οικονομίας της δίκης, η υπόθεση πρέπει να κρατηθεί και να εκδικασθεί στο σύνολό της,

σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 34 παρ. 1 του ν. 1968/1991 (Α ́ 150) [ΣτΕ 911/2020].


7. Επειδή, από την έκδοση της δεύτερης προσβαλλόμενης (14323/22.7.2024)

αποφάσεως του Αναπληρωτή Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Αττικής μέχρι την

άσκηση της κρινομένης αιτήσεως (στις 14.4.2025) παρήλθε χρονικό διάστημα περίπου εννέα

μηνών. Ως εκ τούτου, σε συνδυασμό με το εύλογο ενδιαφέρον των αιτούντων με αριθμό 2

στο δικόγραφο, ως γονέων μαθήτριας της Ε ́ τάξης του 3ου ΔΣ Μαρκοπούλου, παράγεται

τεκμήριο γνώσης της ανακλητικής πράξης αυτής εκ μέρους τους σε χρόνο που καθιστά την

αίτηση ακυρώσεως κατά τούτο εκπρόθεσμη, δεδομένου ότι από την έναρξη των μαθημάτων

το διδακτικό αυτό έτος (από 11.9.2024), η θυγατέρα τους φοίτησε στην εν λόγω τάξη χωρίς

ίδρυση επί πλέον τμήματος. Συνεπώς, η κρινόμενη αίτηση ασκείται εκπροθέσμως ως προς

την προσβαλλόμενη αυτή απόφαση. Περαιτέρω οι αιτούντες με αριθμό 1 στο δικόγραφο

χωρίς έννομο συμφέρον προσβάλλουν την εν λόγω ανακλητική απόφαση, δεδομένου ότι η

θυγατέρα τους είναι μαθήτρια στην Δ ́ τάξη του αναφερθέντος σχολείου.


8. Επειδή, οι αιτούντες που αναγράφονται στο δικόγραφο με αριθμό 1, οι οποίοι

ενεργούν ατομικώς και ως ασκούντες τη γονική μέριμνα της θυγατέρας τους, μαθήτριας στην

Δ ́ τάξη του 3ου Δημοτικού Σχολείου Μαρκοπούλου, με έννομο συμφέρον στρέφονται κατά

της τρίτης προσβαλλόμενης 25331/12.12.2024 αποφάσεως και η κρινόμενη αίτηση ασκείται

ως προς αυτούς εμπροθέσμως, δεδομένου ότι από την έκδοση της αποφάσεως αυτής δεν

παρήλθε εύλογος χρόνος, ώστε, σε συνδυασμό με το εύλογο ενδιαφέρον τους, να

δημιουργείται τεκμήριο γνώσης αυτής σε χρόνο που καθιστά την άσκηση της αιτήσεως

(14.4.2025) ως προς αυτούς εκπρόθεσμη [ΣτΕ 4538/2009 7μ., 355/2013]. Αντιθέτως, η

κρινόμενη αίτηση ασκείται χωρίς έννομο συμφέρον κατά της αποφάσεως αυτής από τους

αιτούντες που αναγράφονται στο δικόγραφο με αριθμό 2, διότι ενεργούν ατομικώς και ως

ασκούντες τη γονική μέριμνα της θυγατέρας τους, η οποία είναι μαθήτρια στην Ε ́ τάξη του

3ου Δημοτικού Σχολείου Μαρκοπούλου, ενώ με την προσβαλλόμενη αυτή απόφαση


απορρίφθηκε αίτημα διχοτόμησης της Δ ́ τάξης του ανωτέρου σχολείου.


9. Επειδή, η πρώτη προσβαλλόμενη απόφαση του Γενικού Γραμματέα

Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας,

Θρησκευμάτων και Αθλητισμού θέτει νέους κανόνες, παρά τα οριζόμενα στον ν. 4452/2017

και στο π.δ. 79/2017, χωρίς νομοθετική εξουσιοδότηση. Ειδικότερα, κατά τα εκτεθέντα στην

πέμπτη σκέψη, στην απόφαση αυτή προβλέπεται το πρώτον αναφορικά με τη συγκρότηση

τμημάτων μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ότι, στην περίπτωση που το σύνολο των

αιτήσεων εγγραφής υπερβαίνει τον μέγιστο προβλεπόμενο από τις ισχύουσες διατάξεις

αριθμό μαθητών ανά τμήμα και διαπιστωμένα προκύπτει ότι μεταξύ των αιτούντων υφίστανται

μαθητές/τριες με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, μπορεί ο αριθμός των

μαθητών/τριών του τμήματος να μειώνεται συνολικά κατά τρεις (3) μαθητές και να

συγκροτείται το τμήμα τουλάχιστον με είκοσι δύο (22) μαθητές, οι δε εναπομείναντες/σες

μαθητές/τριες κατανέμονται σε όμορα σχολεία με ευθύνη του Διευθυντή Πρωτοβάθμιας

Εκπαίδευσης, ενώ η ίδρυση επιπλέον τμήματος, εφόσον υπάρχει διαθέσιμη αίθουσα

εφαρμόζεται μόνο στις περιπτώσεις που έχουν εξαντληθεί οι δυνατότητες της παρ. 2 του

άρθρου 7 του π.δ. 79/2017. Συνεπώς, οι ρυθμίσεις αυτές, οι οποίες κατά τα ιστορηθέντα,

έχουν ήδη εφαρμοστεί από την Διοίκηση, δεν είναι έγκυρες, διότι έχουν τεθεί από την Διοίκηση

άνευ νομοθετικής εξουσιοδοτήσεως, σύμφωνα με το άρθρο 43 παράγραφος 2 του

Συντάγματος και η απόφαση αυτή είναι, ως εκ τούτου, ακυρωτέα, κατά τα βασίμως

προβαλλόμενα.


10. Επειδή, περαιτέρω, η τρίτη προσβαλλόμενη απόφαση (για την απόρριψη

αιτήματος διχοτόμησης της Δ ́ τάξης του Δ.Σ. Μαρκοπούλου) έχει εκδοθεί κατά παράβαση

νόμου και με πλημμελή αιτιολογία, ως ερειδόμενη στην ανωτέρω παράνομη απόφαση του

Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του

Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Συνεπώς, για τον λόγο αυτό, βασίμως

προβαλλόμενο, η απόφαση αυτή είναι ακυρωτέα.


11. Επειδή, κατόπιν των ανωτέρω, η κρινόμενη αίτηση πρέπει να γίνει δεκτή κατά το

μέρος που στρέφεται κατά της πρώτης και τρίτης των προσβαλλομένων αποφάσεων και να

απορριφθεί κατά το μέρος που στρέφεται κατά της δεύτερης προσβαλλόμενης αποφάσεως.


Δ ι ά τ α ύ τ α


Δέχεται εν μέρει την αίτηση και ακυρώνει την Φ.7/80483/ΔΙ/ 15.7.2024 απόφαση του

Γενικού Γραμματέα Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του

Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και την 25331/12.12.2024 απόφαση

του Αναπληρωτή Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Αττικής της Περιφερειακής

Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής, κατά το σκεπτικό.


Απορρίπτει την αίτηση κατά τα λοιπά, κατά το αιτιολογικό.


Διατάσσει την απόδοση του παραβόλου.


Επιβάλλει στο Δημόσιο την δικαστική δαπάνη των αιτούντων που ανέρχεται σε

τετρακόσια εξήντα (460) ευρώ.


Η διάσκεψη έγινε στην Αθήνα στις 17 Ιουνίου 2025


Ο Προεδρεύων Σύμβουλος Η Γραμματέας


Δημήτριος Μακρής Στυλιανή Μάναλη


και η απόφαση δημοσιεύθηκε σε δημόσια συνεδρίαση της 26ης Ιουνίου 2025.


Ο Πρόεδρος του Γ ́ Τμήματος Η Γραμματέας


Διομήδης Κυριλλόπουλος Στυλιανή Μάναλη


./.


0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου